Berkorban atau Dikorban


Ciaossu~~

Sejak 3 4 menjak nie aku asyik dalam dilema.. dari nk menambah bini ilmu sampai la ke nak tukar keje yang memberi aku kerje yang baru dan mencabar..




Bermula la kisah pada suatu ketika salah sebuah universiti terkemuka di malaysia telah membuka peluang kepada mereka yang ingin melanjutkan pelajaran secara separuh masa. Aku tidak ketinggalan tok mencuba, walaupon sudah ditulis jika ingin sambung ke peringkat degree kene de diploma yang berkaitan.. aah.. tu sumer aku tolak tepi.. yang penting cube dulu.. bak kate orang kalau tak dicuba sampai kiamat kite takkan tau..

Disebabkan hanya berbekalkan pengalaman 4 taun lebih keputusan umum tidak diterima.. sedih menusuk kalbu ku cuba menukar kerja.. di belek2 jobstreet satu per satu aku tertarik 2 kerja.. Yang pertama dekat dengan rumah & masuk kerja kol 9 dan lagi 1 dier lebih mengutamakan pelajar dari IKM.. Agak susah tok menghantar resume tetapi ku cuba juga sampai boleh..

Selang beberape ari aku dapat panggilan telepon dari keje yang nak budak IKM.. Terus aku mencari ruang tok pergi ke interview tue.. walaupong syarikat nie lebih jauh dari opis ku skang, aku gagahkan jua tok pergi.. dalam ati arap2 dapat jumpe member dari tempat blajar yang same..

Borak punye borak mase interview skali dier mintak gaji aku kurang dari pe yang aku dapat skang.. mmg tak dinafikan gaji aku skang tok pangkat degree + de pengalaman keje .. alasannye akunyer diploma bidang mechanical tp keje bidang civil & structural.. Nak wt camne da rezeki aku kt cnie.. bos aku plak kalau tau autocad same gaji murah dier bleh jer..

Dasar syarikat melayu da la mintak gaji aku dikurangkan pehtue sempat blagak drg wt high rise building jerk.. drawing pong maen 2, 3 ratus helai.. camnie pong da tau syarikat tue camne kalau dier terime aku pong xmau..

Selang beberape minggu syarikat dekat ngan umah kol & panggil interview.. Bos cam bebaek jerk tp sempat cter pangai pekerje dier cmne.. siap cakap pekerje paling dier suke recep. cam de pape jerk bos nie.. da la cine recep melayu huhu.. Yang aku heran sumer bende kat aku sumer bagus.. baek dari kawen awal, de anak, dok ngan parent sampai la ke tak isap rokok.. Yang lagi menambah heran dier tengok sijil aku punyer le kejap.. tau la sijil aku tue bape keping jerk.. tup2 pe aku mintak dier bagi tanpe discount.. kalau tau senang cmnie nak jerk minx lebih dari bese.. Dah tue  siap soh aku jd model tok pekerje dier huhu..

Sebabkan dier tak kesah bab duit so aku terime tawaran dier.. antare sebab laen aku terime ialah walaupong company nie baru 7 taun tapi dier da dapat ISO & de wat projek luar negara.. memang banyak ilmu baru akan aku blajar kalau masuk ctue..

Surat perletakan jawatan telah ku serahkan pada manager (sebab bos tak terime surat aku & soh bincang ngan manager cmne) bincang punyer bincang akhirnyer aku tak jadi pindah.. (makan mase 2 minggu jugak la manager try slow talk ngan aku) saje jerk manager soh simpati kat bini aku nanti susah dier nak gie keje.. lagipong bini aku da wat ayat sedey supaye jgn pergi.. takkan aku sanggup wat bini aku sedey..  so terpakse la korbankan ilmu baru aku nie...

Sebabkan aku tak jadi benti, So aku da wat keputusan ingin sambung diploma aku ke tahap degree.. arap2 degree separuh mase tak perlu pengalaman kerje yang berkaitan. kalau tak terpakse korbankan diploma mechanical & amek diploma civil...

Sekian saje kisah berkorban & dikorbankan aku tok arinie..



Penulis : icez ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Berkorban atau Dikorban ini dipublish oleh icez pada hari Sabtu, 29 September 2012. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Berkorban atau Dikorban
 

0 comments:

Catat Ulasan