Alam Medic Yang !@#$$$%%^

Ciaossu~~

Ya.. Arinie nak cter cket kebengongan sebuah klinik swasta, takla sumer tapi branch dier yang terletak dekat umah aku.. area subang..

Cternyer bermule ginie, mamanyer yang mempunyai masalah rendung yang teramat ngat (kirenye agak kritikal gak la resdung mamanyer) telah mengsoh aku cari batang resdung tok buat kat dier. kebiasaannyer batang resdung aku li kat dalam Giant permata, tapi sebabkan da lik umah aku kat subang so terpakse la cari yang dekat2 jerk...

Round punyer round skali jumpe 1 kedai tue jual macam2 jenis ubat. aku yang malas nak cari terus mintak kat orang jage kedai tue.. dier tunjuk de macam2 jenis, aku pong amek la yang macam bese aku li tp packaging dier rase laen bebenor.. ah lantak la huhu.. lik2 terus wat kat mamanyer.. pas buat mamanyer kate kurang power dari bese, so soknyer terpakse li lagi..

cam bese, pegi lik dan terus wat.. pas2 abes wat jerk mamanyer terase tinge dier cam membesar.. yaa... aku nengok membengkak dan merah.. da cam tinge tapir pong de hehe.. sebabkan taktau nape mamanyer sapu gamat then tido.. soknyer kat opis mamanyer asyik cakap tinger dier makin membesar dan sakit ya amat...


Lik2 keje terus angkut bebudak tue then gie klinik. aku tanyer mamanyer nak gie klinik bese kite pegi ke? (aku suke pegi situ sebab kos dier murah cket XD) mamanyer geleng pale N nak pegi alam medic.. dier rase ubat2 kat klinik alam medic tue baguih.. terjamin.. terbaek.. pueh ati same ngan arge dier huhu.. aku pong ikutkan aje ne mamanyer nak gie.. pas mamanyer kuar dari klinik tue aku tanyer mamanyer doc cakap pe N dapat ubat pe? doc cakap bahagian dalam tinge mamanyer melecur N luar bengkak.. dier bagi ubat makan N ubat titis tinge..

Sesampai umah mamanyer pong makan N titis ubat tue.. Tak lame pastue mamanyer cakap tinge da tak sakit gie, cumer bengkak tak surut2 jer.. Ok kot aku rase... Pas beberape ari N ubat makan pong abes sakit tue datang lik.. mamanyer yang tak tahan sangat mase kat opis terus ajak aku gie klinik.. Mamanyer de gtau doc tue dier nah gie alam medic seblom nie tapi pas ubat makan abes sakit tue datang lik.. doc tue pong bukak la cter yang seblom nie dier keje kat alam medic.. doc tanye ubat pe dier bagi, mamanyer pong tunjukla ubat tue.. Skali doc tue cakap ubat nie dadah kuat N nape doc tue bagi ubat titis tinge? tinge yang bengkak N melecur tue sepatutnyer kene kering.. kalau basahkan makin lambat la baek.. Aku yang dengar dari mulut mamanyer kaku skejap.. ape bengong doc kat alam medic tue.. ke amek sijil kat brickfield? huhu..

Kat opis mamanyer try cek tenet sal ubat tue N kat tenet tulis tue ubat steroid.. pergh giler kuat dier bagi.. padan la makan terus ilang. Mamanyer still sakit gie walaupong da makan ubat kat klinik opis. mebbe aku rase ubat tue dadah cket jerk.. ubat kompom de dadah... yang beza banyak N cket jerk..

Malam mamanyer ajak aku gie alam medic gie sebab tak tahan sangat.. Kali nie mamanyer cakap jumpe doc laen plak.. doc tue cek dalam darah kompom infection.. dier bagi ubat laen.. 2 antibiotik yang kuat kateyer N beberape ubat laen.. sumer ubat tue kene makan sumernyer..
Esoknyer aku ngan mamanyer pegi spital kerajaan sebab due2 pong sakit.. (sebenarnye nak MC XD) spital ne leh redah masuk jerk.. dier kene gie kaunter luar lu cter pe sakit.. mamanyer pong cter la sakit kat tinge tak ilang gie.. da gie klinik tapi sakit makin terok. badan plak makin tak larat.. asyik nak tumbang jerk.. pegawai perubatan tue tengok la ubat pe yang dapat N dier terkejut yang doc tue bagi mamanyer 2 antibiotik yang kuat.. dier cakap la ne leh makan skali 2.. kalau salah satu makan ngan penadol pong tak bleh nanti kacau ubat tue nanti.. fungsi ubat tue da tak tol.. macam2 la pegawai tue kutuk doc yang bagi mamanyer ubat.. bile mamanyer jumpe doc spital plak dier cakap ubat yang mamanyer makan tue tok berat lebih 70kg.. sedangkan berat mamanyer 35kg jer... err.. da abes 2 papan ubat tue mamanyer makan.. doc tue tak bagi pape ubat pong. dier takut mamanyer da terlebih ubat.. ubat KK pong tak bagi walaupong demam mamanyer kuat... doc tue soh datang gie sok kalau still same gie..

Esoknyer aku gie keje sensoang sebab mamanyer dapat MC.. Petang tue mamanyer msg cakap pegi sunway medical center ngan kakak dier sebab kat situ de ENT (pakar tinge) , lagipong mamanyer berak sampai berdarah.. terpakse gie situ sebab tak tahan ngat dah.. badan pong da rase laen.. Yang kerajaannyer ENT kene tunggu 4 or 5 ari gie..

Kat sane sume sakit kite cakap dier cek.. maklum la sunway huhu.. yang berak berdarah tue dier cakap de something tak kene ngan usus.. dier soh datang lagi mggu depan tengok camne.. pas balik dari situ jerk terus mamanyer gie spital sungai buluh lak.. cek punyer cek skali mamanyer msg dier kene tahan wad.. Aiya.. malam tue terpakse aku jadi bapa tarik tali.. slame nie bebudak tue bising jer mama yang pegi layan tapi aritue aku la kene wat sumer huhu..

Soknyer aku gie spital jumpe mamanyer.. mamanyer cter yang sini (wad pemerhatian) doc cam mude2 jerk.. da la senior takde.. wat sumer keje nurse.. aku nengok kalau doc datang pong cakap ngan doc lagi satu pot pet 2x cakap patient tue camnie camtue then blah ngadap lappy.. de 1 mase tue nurse datang bagi ubat cecair. mamanyer tanyer la nurse tue, tue ubat ape? nurse tue cakap tue hmm nga ter erm.. then nak blah.. mamanyer tanyer lagi skali name ubat tue pe. dier cakap tanyer doc nanti yer then blah.. ceh.. kalau taktau cakap jerk la.. nie wat2 cam tau plak.. tapi kalau dier tersalah amek ubat dier tau x?...

Aku yang bengang kat situ.. da la asyik kene halau ngan guard jerk sebab takleh dok lelame kat situ. doc plak tak layan patient.. aku ajak mamanyer tukar spital kl. tanyer doc dier cakap leh tp kene isi form cakap pe jd kat luar nanti dorang tak tanggung.. memule mamanyer berbelah bagi, tapi last2 isi gak sebab tengok kerenah doc kat situ cam gampang.. pas isi tue ingat bleh balik dah, skali dier cakap tunggu memo kuar lu.. doc department laen ngah wat memo tue.. sejam pas tue mamanyer pasan de soang doc tue baru nak cari doc department laen tue wat surat.. sejam aku dok nunggu tue dorang wat bodo jerk ke??

banyak kali aku tanyer still jawab tak siap gie.. mintak 1 copy dier cakap print rosak.. kalau da takde bende nak bagi kat patient so watpe soh patient tue tunggu lelame kat situ?? memo tue pong dier cakap simpan kat dorang jerk.. bengang giler nyer pasal mamanyer gie tanyer sendri.
N mamanyer cakap anak due2 ngah demam N sakit kat umah tue.. pas dorang dengar camtue baru tanye form da isi ke lom? mamanyer cakap la dah.. pas dengar mamanyer cakap baru dier bagi lik.. so dari tadi nunggu pe?? padan la orang cakap spital sungai buluh ban bin gang.

Sampai spital kl kene ikut presidur dari awal lik.. gie sane gie sini.. amek darah.. wat IV (rase nie yang mamanyer gtau aku XD) 2x sebab mamanyer asyik nak tumbang jerk.. pas wat IV kali ke-2 doc soh lik umah jerk sebab ikut data mamanyer ok.. tp mamanyer berkeras nak dok spital gak sebab kalau dok umah bukan makin baek.. ngan anak2 sakit + bising gie.. dah tue kompom akan jage anak sebab aku nie pemalas cket hehe.. last2 doc bagi dok spital..

Ingatkan dok spital seari 2 da baek.. skali hampir sminggu gak la mamanyer dok sane.. di pendekkan cter doc spital kl kate mamanyer kene jangkitan tinge ngan darah.. N usus mamanyer da koyak sebab tue berak sampai berdarah.. (aku syak terlebih makan ubat klinik alam medic) n bakteria baek dalam badan da takde.. so tinggal yang jahat jerk.. tue sebab makan antibiotik pong da tak jalan.. Cian mamanyer.. nie sumer gare2 klinik yang salah bagi ubat..

Member2 opis sumer soh saman jerk klinik N doc tue supaye org ramai leh berjage2 N kompom drg akan bayar 'ganti rugi' tok top malu dorang.. memule mamanyer nak gak saman.. skali pas 2 ari kuar dari spital da malas nak saman.. sebabkan tue badan dier aku ikut aje..

Sekian saje kisah klinik yang !@#$% terus ke kisah mamanyer yang sakit huhu..



sign aidil small

Penulis : icez ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Alam Medic Yang !@#$$$%%^ ini dipublish oleh icez pada hari Sabtu, 28 Januari 2012. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Alam Medic Yang !@#$$$%%^
 

0 comments:

Catat Ulasan