Di Sebalik Tabir..

Ciaossu~

Cerita yang akan aku ceritakan ini merupakan satu kisah perjalanan kelahiran seorang puteri kami yang diberi nama Nur Ariena Zarissa.. dan juga kesensaraan seorang ibu untuk melahirkan seorang anak.



Nie lah gambar puteri kami.. gambo lame.. skang da berisi dah..

Sehari seblom balik kampung aku dan mamanyer packing baju tok di pakai semase di kampung nanti.. hajat di hati nak tido 1 malam jerk sebab nak amek opah aidil bawak kl.. Keesokan arinyer dalam kol 12 kami
bergerak .. plan kol 8a.m tapi gerak kol 12p.m, ala janji melayu huhu.. gedebak gedebuk+masuk hiway jap then ikut jalan lame lebih kurang kol 3 gak la sampai sane..

Aktiviti harian, bawak aidil keliling umah tok melihat hasil jagaan opahnyer.. padahal hajat di hati nak cari ayam tok nyakat aidil muahaha..

Masa berlalu terlalu cepat.. sehingga la jam menunjukkan tepat kol 10.30 malam.. Mase tue ngah syok-syok tengok tb citer cekerama skali mamanyer bagitau yang air ketuban dier da pecah.. aku pong pe lagi, menggelabah la nak siap-siap.. tapi mamanyer soh cool lu. air yang keluar cumer sikit N sakit cam putus pinggang (bak kate nenek aidil) lom datang lagi. Mamanyer soh aku tido lu N akan kejutkan biler da tibe masenyer nak kuar.. Giler pe aku nak tido. Kang tak pasal-pasal terjage tengok mamanyer da abes bersalen (maklum la aku nie jenis tido mati N susah nak di kejutkan huhu).. 

Kol 11 lebih mamanyer gitau lagi yang airnyer kuar cket.. mamanyer masih berdegil tok taknak gi spital awal sebab kalau gi awal-awal pong bukan bersalen gi.. kene dok wad jerk.. sebabkan alasan bley di terima pakai aku pong setuju jerk.. Sebabkan aku nie bukan jenis berjage malam, akhirnyer tewas gak dengan kengantukan malam.. huhu..

Keesokannyer aku dikejutkan oleh mamanyer.. ingatkan da tibe masenyer tapi rupenyer soh solat subuh. Skali da kol 6 pagi da.. huhu.. Pas solat mamanyer gitau da bley gi spital dah.. Aku syak mamanyer takut nak kuar malam. maklum la da banyak citer dengar yang kemalangan kat kampung berlaku pada lewat malam.. 1 keluarga maut.. Tanpa Melengahkan mase aku pong siap-siap sarung sluar jeanz N terus start enjin kete. Mandi pong kene postpone huhu.. Dengan menggunakan GPS idop (mamanyer) aku ikut setiap arahan yang diberikan..

Belok kanan, belok kiri.. dalam stengah jam aku sampi ke destinasi yang di tuju..


Gamba dari pakcik google.. Tak sempat amek sebab kamera tak bawak huhu..

  Dari luar tengok ok bese la.. tapi bile da masuk dalam errkk.. tak sangke beginie rupenyer spital tapah.. aku nengok kiri, aku nengok kanan then aku nengok muke mamanyer plak.. ah sudah.. mamanyer da buat muke takut.. N sempat wat lawak soh bersalen kat KL jerk.. huh.. semalam takmo plak nak gie.. biler da sampai kat spital nie baru nak soh lik KL..

Mase ngah jalan nak gie wad bersalen, aku terpandang atas bukit de tempat tok pompuan mandi.. N yang ngah jalan nak gie situ pompuan yang perut maju ke depan cam mamanyer.. Ati mule tertanyer.. cam mane yerk kalau pompuan yang baru pas bersalen nak g mandi or toilet? dorang kene pegi tempat tue jugak ke? kene naek bukit + naek tangge yang agak tinggi tue ke? bile aku tanyer soklan nie kat mamanyer, terus muke mamanyer pucat..

Dengan memberanikan diri kami masuk gak kat wad bersalen ( da takde pilihan).. Setelah memberitahu nurse pe yang telah berlaku, nurse tue pong soh mamanyer salen baju N wat check up.. Mase ngah tunggu mamanyer, de nurse gitau aku yang doc akan beri mamanyer mase dalam 10-16 jam.. kalau tak bersalen jugak berkemungkinan besar bersalen secare pembedahan. Pas dengar jerk pembedahan aku terus terkaku.. mane taknyer, mase aidil dulu normal jerk.. nak tak nak terpakse kami terime gak..

Sebabkan belom time orang mengunjung aku tak dibenarkan nunggu kat bahagian dalam. So terpakse la cari tempat tok duduk kat luar.. Jangan harap ler nak dapat sofa empuk + aircond cam kat spital ampang huhu.. Setelah agak bosan nunggu kat luar tanpe sebarang bite dari mamanyer aku pong round round keliling wad kot-kot mamanyer da lepak kat katil dier. jangkaan aku tepat.. Selepas bercintan cintun ngan mamanyer kat tepi tingkap, aku pong cakap kat mamanyer nak lik umah jap.. nak mandi + amek opah aidil bawak sini..

Pas sampai umah buat sumer bende yang di hajati then terus bawak opah + aidil ke spital.. sesampai jerk kat sane nurse bagitau aku yang mamanyer da di bawak lari ke hospital teluk intan menaiki van ambulan atas alasan spital tapah tak berani nak operate.. hanya orang bersalen tol-tol biase sahaja di benarkan salen kat situ.. adeh.. da la GPS idop aku da takde.. opah aidil plak tak berape tau sangat spital tue.. terpakse bawak ikut suke aku huhu.. Dengan berbekalkan berani kerana benar (takde kene mengene pong XD) akhirnyer sampai gak aku ke spital teluk intan.. agak jauh jugak la nak sampai situ..

Godek-godek jumpe nie jerk kat pakcik google.. sadis tol T.T


Dengan berbekalkan enset yang nak kong.. aku mesej mamanyer + tanyer orang tempat wad bersalen.. da cam sesat dalam utan pong de.. skejap gie blakang N skejap gie depan.. N last-last kat depan jerk.. slamat la opah aidil tak bising huhu..

Masuk-masuk jerk tempat tue terus tekan loceng N tanyer mamanyer de tak kat dalam tue.. Nurse gtau yang mamanyer masih tak bersalen lagi.. Setelah beberape jam nunggu kebosanan, aku pong bawak la aidil jenjalan keliling spital. Pas jenjalan selame 15min aku pong lik la ke tempat nunggu.. ngah on da way tue skali jumpe opah aidil N dier gtau doc nak jumpe aku. De bende yang nak diberitau.. aduh, suspension tol.

Cam bese, masuk-masuk tekan loceng N tunggu doc. Skali kuar doc pompuan india. Dengan bahasa melayu yang cukup fasih, dier bagitau aku yang dier perlukan kebenaran dari aku tok pembedahan mamanyer sebab kandungan yang mamanyer bawak makin lemah.. Doc gtau same de nak slamatkan due-due ngan pembedahan or salah sorang. aku hanyer mampu tunduk tok memberikan isyarat setuju. Tiada perkataan yang dapat aku ucapkan.. Pas dapat persetujuan dariku doc bagitau yang proses pembedahan akan dijalankan lagi 10min. Doc masih lagi memberi harapan yang mamanyer akan bersalen secara normal.

Pas doc masuk dalam wad bersalen, aku letakkan aidil ke opahnyer N pergi ke surau berhampiran tok solat zohor jap. Mase tue teringat ucapan Tuan Guru Nik Aziz mase dier jadi imam kat surau permate dedulu.. katenyer.. solatlah sepertimana ia akan menjadi solat terakhir buat kamu. Dengan penuh konsontrasi, setiap rakaat seperti ingin mengalirkan air mate tetapi aku cube bertahan daripada mengalir.. Aku mengangkat tangan dan berdoa.. jika kesusahan mamanyer tok bersalen adalah disebabkan aku de terase ngan mamanyer aku memaafkan segala kesalahan yang pernah dier lakukan secare sengaja or tidak dari hujung rambut ke hujung kaki.. dan meminta agar mamanyer selamat bersalen secara normal.. dan aku bernazar akan bersedekah sedikit duit jika mamanyer bersalen secare normal.

Pas abes solat aku lik ke tempat menunggu.. Dengan penuh kesabaran doc keluar tok berjumpe ngan aku.. Dari riak muke doc aku lihat de satu senyuman.. Doc memberitahu yang mamanyer slamat bersalen secara normal.. tetapi doc bagitau yang babyku de sedikit kecacatan di dalam mulut. Setelah abes bagitau, doc masuk kedalam semule tok membantu orang laen tok bersalen. Aku pong pe lagi.. pi surau tadi tok menunaikan nazar..

Pi balik tempat wad N tunggu mamanyer abes jahit plak.. Pas settled jahit aku follow mamanyer yang baring di katil dari belakang tok pergi ke wad pompuan yang da bersalen.. Bermacam-macam mamanyer cter mase proses sebelom N sesudah bersalen.. Sampaikan de doc laki cine gelarkan baby ajaib..

Mamanyer gtau service bersalen kat teluk intan jauh lebih baek dari di spital ampang.. dekat situ doc tak ambil langkah gunting macam yang dilakukan di spital ampang. kire tol-tol bersalen normal huhu.. nurse plak takde yang garang-garang cam kat ampang hoho.. kalau dorang tak puas ati pong dorang kuar dari tempat tue then pot-pet antare mereka.. yang tak best kat spital teluk intan ialah setiap makanan yang nak dihidangkan bagi pesakit mesti tanyer lu nak or tak nak.. kalau takde kat katil sendri secare automatik tak nak.. sadis tol sebab mamanyer beberape kali tak dapat makan..

Sekian sajer tok citer kali nie..

Slamat malam,
big sign

Penulis : icez ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Di Sebalik Tabir.. ini dipublish oleh icez pada hari Khamis, 25 Ogos 2011. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Di Sebalik Tabir..
 

0 comments:

Catat Ulasan